Zaburzenia snu, alkoholizm i uzależnienie od narkotyków Wpływ na sen

Według University of Maryland's Medical Center, zaburzenia snu należą do najczęstszych problemów nękających nasze społeczeństwo: "Zostajemy zbyt późno i wstajemy zbyt wcześnie. Przerywamy nasz sen narkotykami, chemikaliami i pracą, a także nadmiernie stymulujemy się późnonocnymi aktywnościami, takimi jak telewizja." Rola snu Praktyki, w które angażujemy się wokół pory snu i w łóżku, mogą albo pomóc, albo utrudnić naszą zdolność do uzyskania dobrego snu w nocy. Choć naukowcy niekoniecznie rozumieją, dlaczego sen jest tak ważny dla zdrowia, wiedzą, że ma on bezpośredni wpływ na funkcjonowanie mózgu i zdrowie. Badania na zwierzętach ujawniają bezpośredni związek z obniżoną pamięcią, funkcjonowaniem poznawczym, zdolnością do uczenia się nowych umiejętności, koncentracją, poziomem glukozy i funkcjonowaniem hormonalnym, gdy osoba dostaje mniej niż wystarczającą ilość snu. Główne etapy snu Normalny wzór snu jest podzielony na kilka faz w ciągu nocy. Dla uproszczenia, opiszemy dwie najważniejsze fazy snu. Sen wolnofalowy (SWS) to czas, kiedy osoba znajduje się w głębokim śnie, tętno zwalnia, podobnie jak fale mózgowe. Ludzie spędzają więcej czasu w SWS niż w innych fazach snu. Drugi istotny etap snu znany jest jako szybki ruch gałek ocznych (REM). W tej fazie powieki drgają, a osoba śni. Podczas snu REM przyspieszeniu ulega tętno i oddychanie.

Sen REM może trwać od 10 minut na początku cyklu snu do 90 minut na jego końcu. Pozbawienie fazy REM prowadziło do śmierci szczurów w eksperymentach nad snem. Choroby ogólnie związane ze starzeniem się mogą dotknąć osobę, która jest pozbawiona snu. Sen nie jest pasywny, jak kiedyś sądzono, ale to dynamiczny czas, w którym mózg się reorganizuje, a ciało wzmacnia swoją zdolność do leczenia (układ odpornościowy), myślenia, odczuwania, radzenia sobie ze stresem (fizycznym i psychicznym), utrzymywania zdrowego metabolizmu i funkcji serca oraz promowania równowagi hormonalnej i liczby komórek krwi. Dwanaście prostych sposobów na poprawę snu Unikaj kofeiny, alkoholu, nikotyny i innych substancji chemicznych Stwórz środowisko sprzyjające snu (cisza, ciemność, optymalna temperatura) Wykonaj rutynę przed snem Śpij, kiedy jesteś zmęczony Nie patrz na zegar, Rano wpuszczaj światło słoneczne do pokoju, a w ciągu dnia wychodź na dwór (naturalne światło pomaga regulować Twój wewnętrzny zegar) Utrzymuj regularny harmonogram snu i czuwania Unikaj późnych popołudniowych drzemek Ostatni posiłek jedz wczesnym wieczorem, a jeśli musisz jeść późno w nocy, trzymaj się lekkich przekąsek Nawadniaj się przez całą noc, nie pij za dużo ani za mało przed snem Ćwicz wcześnie w ciągu dnia (co najmniej 3 godziny przed snem)

Skonsultuj się z lekarzem, jeśli cierpisz na chrapanie, zespół niespokojnych nóg, narkolepsję lub inne schorzenia powodujące zaburzenia snu. Jeśli jesteś stale senny w ciągu dnia, możesz również cierpieć na zaburzenia snu (źródło: opracowano na podstawie: http://healthysleep.med.harvard.edu/healthy/getting/overcoming/tips) Nadużywanie substancji i zaburzenia snu Według rządowego Narodowego Centrum Badań nad Zaburzeniami Snu "wszystkie zaburzenia psychiatryczne i zaburzenia związane z nadużywaniem substancji są związane z zaburzeniami snu". Czasami brak snu może prowadzić do zaburzeń psychiatrycznych i nadużywania substancji; innym razem nadużywanie substancji może prowadzić do braku snu. Zarówno w przypadku alkoholu, jak i leków psychoaktywnych, niedobór snu może utrzymywać się długo po detoksie narkotykowym i abstynencji. Ponadto, niektóre leki mogą uszkodzić neuroprzekaźniki, które wpływają na wzorce snu.

Neuroprzekaźniki takie jak serotonina i noradrenalina pomagają regulować stany snu. Narkotyki takie jak alkohol i opiaty zakłócają ten mechanizm i powodują, że osoba uzależniona cierpi na bezsenność. Regularne spożywanie alkoholu jako środka uspokajającego w celu ułatwienia zasypiania początkowo działa, a następnie powoduje zakłócenia snu, ponieważ zmienia fazy REM snu. Alkohol jest również związany z bezdechem sennym i zwężeniem górnych dróg oddechowych. Spowoduje to, że osoba uzależniona obudzi się z trudem oddychając. Stymulanty, takie jak kokaina, zmieniają poziom dopaminy w mózgu. Dopamina jest zaangażowana w stan czuwania. Kiedy ktoś używa kokainy, etapy SWS i REM snu są zredukowane. Kiedy kokaina przestaje działać, pojawia się senność i użytkownik musi spożywać więcej kokainy, aby nie zasnąć. Marihuana, opiaty i ponad-the-counter leki mogą wszystkie poważnie zakłócić etapy snu albo przez zmniejszenie jednego lub obu głównych faz snu. Detoks narkotykowy i leczenie uzależnień Nadużywanie substancji detoks jest procesem, w którym ciało jest oczyszczone z toksyn z narkotyków i alkoholu. Medycznie monitorowane detox narkotyków jest najlepszym wyborem, jak detox z niektórych leków i alkoholu może być niebezpieczne. Ponadto, w medycznie monitorowanym detoksie, certyfikowani lekarze zajmujący się uzależnieniami mogą pomóc złagodzić fizyczny i psychiczny ból związany z detoksem. Leki, które nie są narkotykami mogą być przepisywane w celu złagodzenia objawów odstawienia, w tym zaburzenia snu stworzone przez nadużywanie alkoholu i narkotyków. Czy zaburzenia snu doprowadziły do nadużywania substancji lub nadużywanie substancji doprowadziło do zaburzeń snu, leczenie uzależnień może pomóc. Podstawową przyczyną zaburzeń snu zostanie podjęta i poprzez różne terapie, uzależniony może nauczyć się radzić sobie z zakłóceniami snu bez nawrotów. Terapia poznawczo-behawioralna okazała się skuteczna zarówno w leczeniu nadużywania substancji, jak i zaburzeń snu.